torstai 24. heinäkuuta 2014

Time Attack Pesämäki 3.5.2014




 Tarkoitus oli kirjoitella blogit aina jokaisen kisan jälkeen, mutta se vähän unohtui. Kirjoitellaan nyt sitten jälkikäteen kisaraportit.

 

Taustoja Lyhyesti

2013 syksyllä kävin kahdessa Time Attack kisassa, eli Botnialla ja Ahvenistolla kokeilemassa miten kovaa muut ajaa Modified yli 2,5l luokassa. Kipinän kokeiluun taisi antaa Järvenpään Jari, joka ajoi kaudella 2013 Unlimited luokkaa samanlaisella autolla kuin minulla on. Hän pyysi, että tulepa kokeilemaan, mahdollisuuksia voisi olla hyville sijoille. Kokeilu oli rohkaiseva, kärkeen oli matkaa vain parisen sekuntia ja renkaat oli minulla vähän heikommat kuin Hoosierit, joilla kärkiautot ajaa.
Autoahan ei sinällään ole rakenneltu mihinkään luokkaan. Aloin siitä 2012 syksyllä vain tekemään rata-autoa hauskanpitoon. Noiden parin kisan jälkeen päätin ajaa koko 2014 kauden, joten talvella oli tarkoitus rakennella vielä autoa eteenpäin sillä tavalla, että se pysyy tuohon Modified luokkaan kelpaavana. Lähinnä autoa tuli kevennettyä ja lisättyä jonkunlaista aerodynaamista osaa vakiokoriin.
Autohan on siis BMW M3, SMG (semi manual gearbox) rattivaihteilla. Vuosimalli 2002. Tämä malli on aika suosittu maailmalla harrasterata-autona, varsinkin jenkeissä. Osia ja vinkkejä rakentamiseen löytyy erittäin hyvin.

Keväällä 2014, hiilikuituovien asennusta vailla.

 Pesämäki 3.5.2014

Kauden 2014 ensimmäinen Time attack osakilpailu oli uudella Pesämäen radalla. Sain Komulaisen Janilta vinkkiä, että kannattaa mennä edellisenä iltana paikan päälle treenaamaan uutta rataa, niin tekee moni kilpakumppanikin. Näin tein ja tosiaan siellä oli autoja rataa ympäri kiertämässä. Mukaan luettuna Kai Både ja Tom Warelius, joita olin etukäteen vähän miettinyt kovimmiksi vastuksiksi tällä kaudella.
 
Tom Warelius ja Kai Både (kuva: JT-AutoTube)
Ei muuta kuin tavarat levälleen ja jonkunlaista varikko"boksia" pystyyn.
Muutaman kymmenen kierrosta rataa tahkosin ja jonkunlaista käsitystä alkoi tulla, että miten siellä mutkat jotakuinkin menee. Murhetta vähän aiheutti konepellin tuuletusrei'istä tuulilasiin tuleva öljy. Ihmettelyn ja selvittelyn jälkeen olin sitä mieltä, että se tulee remmiahtimen huohotusventtiilistä. Sain lainattua Ruokosen varikkomiehiltä ahtimeen sopivan tuumakokoisen kuusiokoloavaimen ja pääsin tarkistamaan ahtimen öljytason. Näkyi vielä tikussa, joten päätin ettei tarvitse lähteä ajamaan Tampereelle hakemaan sopivaa öljyä. Teippasin huohotusventtiilin päälle talouspaperia ettei sylje öljyä tuulilasiin niin paljon.

Olin saanut Honkajoelta hotellihuoneen varattua vielä pari päivää aiemmin, joten sinne sitten yöksi nukkumaan. Auto ja traileri jäi jo varikolle odottamaan kisapäivää. Vaihdoin vielä ennen lähtöä alle uudet renkaat, että on aamulla kaikki valmiina.

"Varikkoboksi" (kuva: JT-AutoTube)
Aamulla ajelin radalle ja heti ilmoittautumaan kilpailutoimistoon, sieltä matkaan bonderi ja kaikenlaista prosyyriä. Hetikohta päästiinkin tositoimiin, eli harjoitukset. Harjoitukset oli normaalia pidemmät, koska rata oli uusi. Kaikki luokat ajoi radalla yhtäaikaa. Harjoitusten aikoja ei löydy näköjään jälkikäteen enää, joten ei niistä ole kommentoitavaa. Sain mielestäni ihan hyvää tuntumaa rataan ja uusiin renkaisiin. Sää oli aika kylmä, noin 10 astetta, joten renkaiden lämpöjä piti pari kierrosta kerätä. Eikä ne tietysti kovin kovissa lämmöissä olleet kuitenkaan, mutta ihan hyvältä tuntui pito. Kuljettajakokous oli sitten harjoitusten jälkeen.

Kuljettajakokous

Lajittelut

Ensimmäiseen lajitteluun lähdin parille ensimmäiselle kierrokselle varovasti, että saa renkaat lämpöön ja sitten aloin jahtaamaan hyvää kierrosta. Pientä hapuilua oli havaittavissa, eli en saanut tasaisia kierroksia, vaan aina meni vähän siellä sun täällä lievästi pitkäksi tai sitten jarrutin liian ajoissa. Loppua kohti alkoi paranemaan ja viimeisellä nopealla kierroksella tulikin paras aika. Se oli samalla myös modified luokan paras aika ensimmäisessä lajittelussa.


Pääsuoralle kääntyvä mutka (Kuva: Tommi Makkonen)

Viiden kärki:
1. Tero Partanen           1:00.460
2. Kai Både                  1:01.665
3. Kimmo Hurskainen 1:02.054
4. Tom Warelius          1:02.701
5. Rami Viitamäki        1:08.938


Kimmo Hurskaisen nimi oli Wareliuksen edelle, joten piti käydä vähän ihmettelemässä, että milläs autolla se ajettiin. Ruskeanvihreä Corvettehan sieltä löytyi.

Kimmo Hurskainen (Kuva: JT-AutoTube)

 2.Lajitteluun oli hyvä itseluottamus, koska ensimmäisessä lajittelussa oli tullut reilun sekunnin pohjat. Taisin olla vähän sillä asenteella, ettei Både yli sekuntia paranna. Ajattelin toisessa lajittelussa käydä vetäisemässä pari nopeaa ja tulen sitten pois. Taas oli vähän samaa vaivaa, että ei oikein saanut kierrosta osumaan kohdalleen, joten tulihan niitä kierroksia sitten ajettua enemmänkin, välillä ajelin  pari vähän hitaampaa kierrosta ja katselin ajolinjoja. Sitten ajattelin, että rypistän nyt sen yhden nopean, tuli pari virhettä, mutta ihan ok kierros. Ajattelin, että nou hätä varmaan, eiköhän sitä kärjessä olla ja tulin pois. Mutta niin vain Både paransi 1,5 sekuntia ensimmäisestä lajittelusta ja meni ohi. Itselläni se viimeinen nopea oli taas käytännössä sama aika kuin ensimmäisen lajittelun paras.



Viiden kärki:
1. Kai Både                 1:00.105
2. Tero Partanen          1:00.467
3. Tom Warelius          1:01.910
4. Kimmo Hurskainen 1:02.235
5. Rami Viitamäki       1:08.323

Båden kanssa siinä vähän pähkäiltiin, että Superlap taitaa olla meidän kahden välinen tiukka kisa. Både vähän psyykkaustakin yritti, että superlap on tosi jännä paikka jne...

Kai Båden Nissan (Kuva: JT-AutoTube)

Superlap

Toisessa ohjaajakokouksessa ennen superlapia sovittiin, että kaksi kierrosta ajetaan lämmittelyä ennen nopeaa kierrosta. Kuulosti ihan hyvältä. Alkoi olla aika superlapille ja ajoin varikon portille odottamaan vuoroa. Koko päivä oli ollut viileä sää, mutta poutaista ja aurinko oli paistellut. Siinä varikon portilla odotellessa alkoi tulemaan taivaalta räntää! Ja heti sen jälkeen lähdettiin lämmittelykierroksille. Sitä räntää tulikin ihan kunnolla ja rata kastui hetkessä. Heti kun lähdin varikon portilta, niin huomasin, että onpa julmetun liukasta. Vähän oli sellainen "mitäs hittoa nyt fiilis". Yritin lämmitellä renkaita, pääsuoran veivailin rattia ja muun osan radasta kiihdytellen ja jarrutellen kovasti. En huomannut siitä vain olevan mitään hyötyä, tuntui koko ajan erittäin liukkaalta. Räntää satoi jotakuinkin niiden kahden lämmittelykierrosten ajan. Perässäni Superlapille lähti Tom Warelius, joka jostain syystä ajoi erittäin lähellä takana lämmittelykierroksilla. Se vähän haittasi keskittymistä ja yritin ajaa "alta pois", eli renkaiden lämmitystä veivaamalla ei voinut harrastaa, vaan jarrutus-kiihdytys menetelmällä. Ajattelin Wareliuksen jättävän väliä juuri ennen superlapille lähtöä. Sitten laskujeni mukaan oli aika nopealle kierrokselle ja lähdin kiihdyttämään pääsuoralle, mutta pitoa vain ei ollut yhtään. Katsoin epäuskoisena vihreän lipun heiluttajaa, että eikö nyt vielä yksi lämmittely voitaisi ajaa, mutta ei auttanut. Lyhyesti kuvattuna, pitoa ei ollut koko kierroksella yhtään, auto lipsui koko ajan. Rengas oli todella äkkinäinen, kun pito lähti, niin auto oli salamana menossa poikittain. Warelius ei jättänyt sittenkään yhtään väliä, vaan lähti aivan perässäni nopealle kierrokselle. Hoosiereissa oli selvästi pito aivan toisesta maailmasta ja Corvette roikkuikin koko kierroksen takapuskurissani ja välillä näytti käyvän myös rinnalla. Ajo meni aika pahasti peiliin katsomiseksi ettei rytise, ja ajolinjat oli siten entistä enemmän sekaisin. Auto pysyi kuitenkin maaliin asti radalla. Loppusuoran auetessa Warelius tuli raketin lailla ohi ja samoin jo Bådekin. Kantapään kautta opittua, että BF Goodrich R1 ei toimi kostealla radalla!
Warelius perässäni (Kuva: JT-AutoTube)

Radalta pois tullessa oli melkoinen ketutus, että miten tässä nyt näin piti käydä. Voittoa lähdettiin hakemaan, mutta liukastelun lopputuloksena vasta kuudes sija. Kärkeen, eli Bådeen oli yli 7 sekuntia...



1. Kai Både                 1:03.371
2. Rami Viitamäki       1:07.409
3. Kimmo Hurskainen 1:07.697
4. Tom Warelius          1:09.578
5. Jussi Lampela          1:10.382
6. Tero Partanen          1:10.785
7. Jyrki Lampela         1:11.243
8. Taru Mickos            1:15.795

 Eipä siinä, varikolle pyörittelemään päätä ja antamaan meriselityksiä muille. Pikkuhiljaa autoa nostelemaan trailerille ja kotimatkalle.

Ennakkokaavailut näytti pitävän paikkansa, eli Både ja Warelius on tiukkoja vastuksia. Samoin Hurskainen toisella Corvetella vaikuttaisi olevan myös iskussa. Seuraavana kisana Alastaro, se on kohtalaisen tuttu rata, toivotaan kuivaa keliä. Kostealle kelille tallista löytyy vanhat Kumhon semislicksit. Eihän ne mitkään sadekelin kumit ole, vaan ihan normi semit, mutta varmasti pitävämmät kuin nuo Goodrichit kostealla.


Tero P





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti