torstai 14. elokuuta 2014

Time Attack Motopark 19.7.2014

(Kuva: Erkki Hautaviita)


Motopark 19.7.2014

Kolmen sateen häiritsemän kisan jälkeen oli jo pakko ollakin vihdoin kuivaa ja nyt olikin kelit kohdallaan, taisi olla reilu 25 astetta lämmintä ja aurinko paistoi. Kemoran jälkeen ainut muutos autoon oli lisätty öljynpaineen sensori. Nyt saan öljynpaineet koko ajan näkymään Android tabletissa, joka on kiinnitettynä kojelautaan. Tosin se, että mitä yksikköjä se lukema on, niin oli vielä vähän epäselvää... Öljynpaineen lisäksi tarkkailen imulämpöjä, ahtopainetta ja seoksia. Kuumalla kelillä on luvassa kohonneita imulämpöjä, koneen lämmöt sen sijaan pitäisi pysyä kurissa. Jos imulämmöt nousee yli 50 astetta, niin tehojen tippumisen alkaa huomaamaan selvästi. Mutta Motopark on aika nopea rata ja jäähdytysilmaa siten piisaa. Vesiruisku hoitaa loput.

Viikkoa aiemmin pääsin treenaamaan Motoparkissa, joten ajolinjat pitäisi olla suht' hallussa. Muuten en Kemoran jälkeen käynyt missään ajelemassa. Treenirenkaat on selvästi liukkaammat, joten alkuun pitää taas hakea tuoreemmilla "kisakumeilla" jarrutuspaikkoja ja mutkanopeuksia paremmiksi. Tällä kertaa matka radalle ei ollut aamulla pitkä, koska syntymäpaikka on n. 30km päässä Motoparkista ja olin siellä ollut kyläilemässä jo pari päivää. Matka oli varmaan liian lyhyt, koska tulin viime tingassa ratavarikolle. Onneksi myöskin kisaorganisaation aikataulu oli myöhässä, niin kerkesin ottaa auton alas ennen kuljettajakokousta, ettei tule liian kiire ennen harjoituksia. Varikolle tullessa katselin myös, että näkyykö Båden autoa missään, mutta ei näkynyt. Moottoria ei oltu ilmeisesti keretty vielä korjaamaan, tämän vahvisti myös hetken päästä Hurskainen. Ennakkokaavailuissa mietin, että tehoautot täällä kulkee, eli Corvetet Hurskaisen ja Wareliuksen kuskaamina. Både olisi varmaan ollut täällä kova. Toivosen Lotus oli vähän arvoitus, kun en tiedä minkä verran siinä tehoja on. Mutkissahan se ainakin kovaa menee ja jarrutuksissa on hyvä keveyden ansiosta.

JiiPee Kotala (Kuva: Erkki Hautaviita)
Kuljettajakokous oli Motoparkin päärakennuksen yläkerrassa ja siellä oli lievästi sanoen lämmin. Sen hikoilun jälkeen olikin kohta harjoitusten vuoro ja hikoilua sekin tietää. Ihan suunnitelmien mukaan lähdin harjoituksiin, eli hakemaan tuntumaa autoon ja renkaisiin. Aika nopeasti tuli sellainen fiilis, että kyllä tämä alkaa olla ihan ok hanskassa, turha pyöriä enempää. Taisin 8 kierrosta ajaa. Tulokset näytti erittäin lupaavilta itselleni. Yllättävänkin isoja eroja seuraaviin, mutta kuten aina, ei kannata vetää liian aikaisia johtopäätöksiä. Vasta lajittelussa nähdään voimasuhteet, koska siellä kaikki ajaa sitten tosissaan.

Modified Harjoitus:
1
Tero Partanen 01:34.048




2
Miika Toivonen 01:36.387




3
Veli-Pekka Karttunen 01:38.152




4
Tom Warelius 01:39.429




5
JiiPee Kotala 01:40.754




6
Kimmo Hurskainen 01:40.764




7
Paavo Tammi
01:43.103






8
Ville Rajala 01:44.926




9
Rami Viitamäki 01:51.733




10
Taru Mickos 01:56.812




11
Ilkka Koskiranta 02:02.070




12
Kalle Ollila
02:07.492











Paavo Tammi (Kuva: Erkki Hautaviita)

 

 Lajittelu 1

Varikolla ja varsinkin autossa oli todella kuuma, mutta en valita, parempi vaihtoehto se on kuin vesisade. Autosta kaikki pellit ja ovet auki, että ilma kiertää.




Koska oli kuuma, ei ollut intoa kovin pitkään pyöriä rataa ympäri. Joten lajitteluun heti täysi hyökkäys päälle, renkaat tuntui hyvin pitävän jo puolen kierroksen lämmittelyn jälkeen, joten heti pääsi vetämään täysillä. Vähän oli taas ruuhkan kanssa ongelmaa, mutta sitten kolmannelle kierrokselle näytti olevan hyvin väliä, joten tsemppasin siihen kaiken peliin. Kierros meni varsin hyvin, ennen viimeisen shikaanin jarrutusta ohitin Wareliuksen, mutta hän antoi hyvin tilaa. Olin kuitenkin ihan vähän liian ahne viimeisessä shikaanissa ja oikaisin hivenen liikaa ja auto otti pomppua kanttarista, pito irtosi, joten piti löysätä kaasua ja tehdä korjausliike ratilla. Tämä oli kuitenkin päivän nopein kierros. Jälkeenpäin katsoin GPS datasta, että tuo pomppu vei noin 0.7s kierrosajasta, silti asiallinen 1:33.368. Rata sopii autolle ja varmaan miehellekin. Ajoin hitaammaan kierroksen, koska taas oli ruuhkaa ja yritin sitten vielä vetää entistä kovempaa, tämä kierros meni aikalailla samalla tavalla, eli hyvin viimeiseen shikaaniin asti. En ollut oppinut edellisestä, vaan nyt ajoin vielä rajummin kanttarin yli ja kuului aikamoinen rusaus etuoikealta. Taisi lyödä iskari pohjaan, tai ainakin pohjaanlyöntikumiin asti. Ajattelin tulla varikolle tarkistamaan mahdolliset vauriot. Ei lopulta ollut särkynyt mitään, splitteri oli ilmeisesti vähän hipaissut kanttariin, mutta se joustaa jonkun verran.

Kärkipaikka irtosi melkein kahden sekunnin erolla, vaikka tosiaan kierros ei edes onnistunut kunnolla. Vauhti näytti oikein hyvältä.




Lajittelu 1.
1. Tero Partanen 1:33.368
2. Miika Toivonen 1:35.276
3. Kimmo Hurskainen 1:36.625
4. Tom Warelius 1:36.627
5. Veli-Pekka Karttunen 1:37.434
6. JiiPee Kotala 1:41.014
7. Paavo Tammi 1:41.110
8. Ville Rajala 1:43.345
9. Rami Viitamäki 1:49.418
10. Ilkka Koskiranta 1:50.140
11. Taru Mickos 1:52.562

Bemarit. Veli-Pekka Karttunen (punainen) ajoi kovaa modified alle 2,5l luokassa.

Lajittelu 2

Ero seuraaviin 1.lajittelussa oli niin suuri, että mietin jo, että menenkö ollenkaan 2.lajitteluun radalle. Päätin kuitenkin käydä ajamassa pari nopeaa ja tarkkailen sitten muiden kierrosaikoja, että tarvitseeko vetää vielä hulluna. Ne kaksi nopeaa meni taas ruuhkassa piloille, eikä mitään hurjia parannuksia muille näyttänyt tulevan, niin luovutin ja tulin pois radalta. Taisin ajaa vain neljä kierrosta. Hurskainen vähän paransi ja nousi ohi Miika Toivosesta. Muuten ei ihmeempiä tapahtunut.

Lajittelu 2.
1. Kimmo Hurskainen 1:34.985
2. Miika Toivonen 1:35.655
3. Tero Partanen 1:35.665
4. Tom Warelius 1:37.111
5. Veli-Pekka Karttunen 1:37.903
6. JiiPee Kotala 1:40.642
7. Paavo Tammi 1:41.309
8. Ville Rajala 1:43.180
9. Ilkka Koskiranta 1:46.475
10. Rami Viitamäki 1:48.719
11. Taru Mickos 1:49.182


Superlap

Sitten oli jäljellä vielä superlap, johon ei kovin suuria paineita tarvinnut keräillä, koska oli tunne että tämä hoituu varmalla ajolla helposti. Mutta mitä tapahtuu kun olen lähdössä varikkoboksista kohti rataa - alkaa ripottelemaan vettä! Siinä vaiheessa savu nousi korvista, että ei voi olla totta, taasko sade pilaa superlapin. Mutta onneksi sade oli hyvin heikkoa ja loppui sitten siinä varikon portilla odotellessa. Ajoin kuitenkin lämmittelykierroksen vähän varovaisemmin, että jos siellä jossain kohtaa rata onkin märkä. Mutta kuiva se oli, joten pääsin aloittamaan nopean kierroksen ihan kuivissa olosuhteissa. Kierros oli sellainen hyvin varman päälle veto, eli en lähtenyt reuhaamaan ollenkaan, tavoitteena virheetön kierros.


Superlap
1. Tero Partanen 1:34.465
2. Miika Toivonen 1:35.512
3. Tom Warelius 1:35.736
4. Kimmo Hurskainen 1:36.274
5. Veli-Pekka Karttunen 1:37.790
6. JiiPee Kotala 1:40.594
7. Paavo Tammi 1:41.394
8. Ville Rajala 1:44.070
9. Rami Viitamäki 1:48.193
10. Taru Mickos 1:50.881
11. Ilkka Koskiranta 2:03.383

Sen verran muutoksia oli kärkinelikossa, että Hurskainen jäi yllättäen neljänneksi, kertoili jotain moottorin käyntihäiriöstä.

 GT Race

Koska ajo maistui, päätin ensimmäistä kertaa olla mukana GT Race yhteislähdössä. En ole aiemmin niin näistä innostunut ja peilitkin on aika surkeat, ettei näe missä muut menee. (Missä viipyy huhtikuussa tilattu taustapeilini JATEK Import???!!!).
Pääsin lähtemään ns. paalupaikalta, koska Unlimited luokan Sivonen halusi lähteä joukon takaa ja Ruokosen vaihdelaatikko oli sökö. Lähtöjärjestys käsittääkseni tulee Modified ja Unlimited luokkien superlapin aikojen perusteella. Vierellä oli Toivonen Lotuksella.

GT Race lämmittelykierros
Kisa kestää muistaakseni viisi tai kuusi kierrosta, eli sopivan lyhyt stintti. Taas vähän tihkutti vettä lähtöä odotellessa ja lämmittelykierroksella, mutta ei kastellut varsinaisesti rataa. Lähtö oli tasainen Toivosen kanssa, jätin tilaa sisälle ensimmäisessä mutkassa varmuuden vuoksi, mutta sain pidettyä ykköspaikan, koska toiseen mutkaan olin sitten sisällä. Takasuoralla Lotus näytti jäävän reilusti, joten ainut turvallinen ohituspaikka jäi Lotukselta ulottumattomiin. Ajoin aika varovaisesti ja varman päälle, koska se pieni sadekuuro oli ollut aiemmin. Uskoin, että Lotus ei mutkaosuudella tee mitään hazardiliikettä ja yritä väkisin ohi. Vaikka olikin aina hevosenkengän jälkeen taas ihan takana kiinni. Sivonen nousi slickseillä toiseksi jo muistaakseni toisen kierroksen aikana pääsuoralla. Tiesin, että ihan sama juttu, Sivonen ei tee hazardeja, vaikka on hiukan nopeampi mutkaosuudella, niin ainut ohituspaikka on pääsuoran päässä jarrutuksessa. Parin kierroksen verran Sivonen oli hyvin lähellä takasuoran päässä, mutta ei lähtenyt/päässyt vielä rinnalle. Sitten oli jo päästettävä siellä ohi, kun en oikein nähnyt tarkkaan missä auto, mutta jossain about rinnalla kuvittelin Sivosen olevan. Toivainen oli siinä vaiheessa jo jäänyt jonkun verran, mutta pääsi siinä sitten taas perään kiinni, kun menetettiin molemmat ohitustilanteessa paljon aikaa. Järjestys kuitenkin säilyi maaliin saakka. Ihan mukava kokemus oli tuokin.

Sivonen juuri noussut kärkeen, sitten Partanen ja Toivonen


Kaikki meni täällä siis nappiin. Auto kulki erittäin hyvin. Ainut mikä jäi päivästä harmittamaan, oli se nopeimman kierroksen virhe viimeisessä shikaanissa. Mutta täydet pisteet oli kotiinviemisinä ja modified luokan rataennätyskin rikkoutui. Johtopaikka sarjassa kasvoi 18 pisteeseen. Seuraava kisa on Ahvenistolla jo kahden viikon päästä. Tässä välissä ei varmastikaan kerkeä käydä ajelemassa missään, joten seuraava kerta ämmän ratissa on sitten Ahvenistolla.
Siellä odotan Lotuksen olevan vahvin. Mutta yritetään kovasti laittaa kampoihin. Hurskainen ja Warelius on varmasti taas mukana kärkiporukassa. Vähän on arvoitus miten Hurskaisen hiukan ehkä raskaampi Corvette kulkee Ahvenistolla. Toisaalta omakin vauhti on siellä arvoitus. Rata on aika tuttu, mutta viime kerrasta on pari kuukautta ja taas sama renkaisiin totuttelu. Siellä radalla tarvitaan renkaisiin luottoa. Ehdottomasti olisi pitänyt olla treenirenkaina tänä kesänä tarkalleen samat ja samassa kunnossa olevat renkaat kuin näissä kisoissa on.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti