tiistai 12. elokuuta 2014

Time Attack Kemora 20.6.2014

Kemora 20.6.2014

(En löytänyt Kemorasta otettuja kuvia, lisätään niitä jos löytyy jonkun galleria)

Alastaron kisan jälkeen latasin vaihteistoboksiin uuden softan, jonka pitäisi vähentää kytkimen luistatusta tietyissä tilanteissa. Vakiosofta ei oikein osaa ottaa huomioon, että koneessa on 200hp enemmän tehoa kuin vakiossa ja ilmeisesti siksi isommille vaihteille vaihtaessa välillä vaihteet vaihtui kytkintä luistattaessa. Tässä autossahan on siis SMG (semi manual gearbox), joka on ihan normaali manuaalilaatikko, mutta sen ympärille on BMW suunnitellut robottisysteemin, joka hoitelee kytkimen käytön ja vaihteiden vaihdon. Vaihteet vaihtuu ratissa olevista läpysköistä formuloiden tyyliin. Radalla ihan ehdoton systeemi. Kävin BMW clubin ratapäivillä Ahvenistolla kokeilemassa pikaisesti, että uusi softa pelaa ja seuraavana päivänä oli BTCF ratapäivät Kemorassa, joten pääsin treenaamaan rataa ennen time attack kisaa. Radalla kun olin käynyt vain kerran aiemmin ja ihan siviiliautolla. Kuluneilla treenirenkailla sain 1:16 ja risat aikoja ajettua. Uudemmat ja pehmeämmät "kisarenkaat" olen huomannut olevan n. 3s nopeammat, eli sellaisia 1:13 - 1:14 olisi kuivalla odotettavissa.

Edellinen kisa Alastarolla meni putkeen, niin olisi voinut luulla että tänne tullaan kovalla motivaatiolla. Mutta, motivaatio oli aika hukassa. Siihen oli ehkä kaksi syytä, juhannusaatto ja päivälle luvatut vesisateet. Mielellään olisi ollut mökillä kuuntelemassa laineiden liplatusta, eikä tuskastelemassa sateisella radalla Kemorassa. Mutta niin vain oli lähdettävä aamulla ennen klo 5 traileri perässä ajelemaan Tampereelta kohti Kemoraa.

Perille saapuessa oli varikolla vielä aika hiljaista, monet edellisiltana paikalle saapuneet taisivat olla vielä nukkumassa. Aloin ottamaan autoa alas kun Både tuli kertomaan, että Nissanin kone oli porsinut edellisillan treeneissä ja siten Kemoran kisa jää häneltä välistä. Toisaalta mietin sitä, että ehkä kovin vastustaja sarjasta menettää nyt reilusti pisteitä, sehän on minulle hyvä. Mutta toisaalta täällä ollaan haasteita hakemassa ja kyllähän se olisi mukava ajaa tiukasti kilpaa. Harmi juttu.

Harjoitukset alkoivat kuivassa kelissä, eli sateita ei vielä oltu saatu, vaikka niitä tosiaan säätiedotus lupaili pitkin päivää tulevaksi. Kerkesin ajaa ensimmäisen lämmittelykierroksen ja sitten kun olin aloittamassa ensimmäistä nopeaa, lähtösuoralla vilkutettiin kelta-punajuovaista lippua. Hetkonen, mikäs lippu tuo nyt olikaan... Olin katsovinani, että ihan kuin joku märkä juova menisi lähtösuoralla. Hiljensin vähän vauhtia ja käänsin ensimmäiseen mutkaan mielestäni aika hiljaa, niin perä oli irti salamannopeasti. Eli öljyä ilmeisesti radalla. Pääsuoran päässä näinkin valkoisen Sierran radan reunassa. Tulin sitten varikon puolelle odottelemaan, että öljy imeytetään pois. Harjoituksia ei kuitenkaan keskeytetty, vaan se ajettiin loppuun, tai kuka sitä ajoikaan. Itse en enää lähtenyt sinne liukastelemaan.

Lajittelu 1

Harjoitusten jälkeen seurailin silmä kovana alueen ympärillä liikkuvia pilviä. Jos rata vähänkin on kostea, en pysty BF Goodricheillä ajamaan, vaan alle on ruuvattava Kumhot. Hurskainen kävi juttelemassa ja harmitteli myös uhkaavia sateita. Kertoi, että Wareliuksella oli ihan oikeat sadekelin kumit (Hoosier H2O) mukana. Pitihän niitä ihmeitä käydä kummastelemassa. Olisikohan ollut jotain parikymmentä minuuttia ennen lajittelua kun alkoi vähän ripsimään vettä. 10min ennen lajittelua piti päätös tehdä millä renkailla lähden, että kerkeän ne tarvittaessa vaihtamaan. Vettä ripsi siinä vaiheessa koko ajan lievästi ja varikon asfaltti oli kostea, joten päätin vaihtaa Kumhot alle. Komulaisen Jani oli apulaisena tässä toimessa, että kerkesin kumit vaihtamaan ajoissa. Ja eikun radalle, perkule, rata näyttikin kuivalta. Ja sitä se olikin, vaikka varikko oli kostea. Ainoastaan ihan takimmainen mutka radalla, mistä lähdetään tulemaan takaisinpäin kohti varikkoa, oli liukkaan oloinen. Goodrichit olisi sittenkin käyneet. Mutta suurempi ongelma oli ruuhka radalla, en saanut yhtään vapaata kierrosta ajettua. Ajelin varmaan 5-6 kierrosta muiden perässä ja välillä pääsin ohi. Sitten näytti siltä, että saan hyvän raon kun hidastan reilusti ennen kierroksen alkua. Viimeiseen mutkaan tullessa huomasin, että tuulilasiin tulee reilusti vesipisaroita, toivoin parasta että se ei kastele rataa tämän alkavan nopean kierroksen aikana. Toisin kuitenkin kävi, rata oli vielä muuten kuiva, mutta ennen viimeistä mutkaa oleva suora ja viimeinen mutka oli jo aivan märkä, eikä mitään pitoja. Aika oli huono ja homma selvä, tulin varikolle. Wareliuskin oli laittanut sadekelin kumit alle ja kuulemma tykkäsi sulaa alle kuivalla radalla ja aikakaan ei siten ollut kummoinen.

Top 6
1. Miika Toivonen 1:17.999
2. Kimmo Hurskainen 1:20.285
3. Tero Partanen 1:21.587
4. Ilkka Koskiranta 1:23.051
5. Samu Vanhatalo 1:23.340
6. Tom Warelius 1:23.852

Lajittelu 2

Toivoin ihmettä, eli että kakkoslajittelu ajettaisiin kuivalla radalla. Ihme ei toteutunut. Rata oli kostea ja sade yltyi. Menin kuitenkin treenaamaan märällä ajamista superlapia silmällä pitäen. Myöhästyin parilta ensimmäiseltä minuutilta, rata oli silloin vähiten kostea. Vaikealta tuntui, ei Kumhoista (V70A) ole ihmeiden tekijäksi kostealla. Tämä on vielä se kovempi seos ja puolet pinnastakin jo ajettu pois. Nelivedot lajittelu kakkosen kärjessä. Itse jäin kauas, vaikka kyllä yritin tosissani.

Top 8
1. Ilkka Koskiranta 1:36.053
2. Samu Vanhatalo 1:36.479
3. Jussi Lampela 1:37.982
4. Tom Warelius 1:38.812
5. Kalle Ollila 1:41.607
6. JiiPee Kotala 1:42.846
7. Kimmo Hurskainen 1:44.150
8. Tero Partanen 1:44.977

Superlap

Mitään ihmeitä raportoitavaa ei tästä ole. Rata oli märkä, joten odotukset oli varsinkin tuon kakkos lajittelun jälkeen aika heikot. Seurailin siinä ennen superlapia, että Miika Toivosen Lotuksen renkaiden kanssa kävi kuhina, siellä ilmeisesti vaihdeltiin vanteille jotain sateella paremmin toimivia kumeja. Otin kierroksen aika varman päälle, mutta silti yksi jarrutus meinasi vähän mennä pitkäksi. Pidon rajamailla piti yrittää taiteilla, jos pito irtoaa niin silloin aikaa palaa heti paljon, koska pitoa pitää taas hetki keräillä takaisin. Ehkä vähän kovemmalla riskillä olisi voinut yrittää, mutta pysyttiinpähän ainakin radalla. Wareliuksen sadekelin kumit selvästi toimi hyvin kostealla. Sellaiset olisi pitänyt itsellekin hommata, mutta ei enää tässä vaiheessa kautta. Toivotaan kuivia kisoja jatkossa. Mylaps.com ei näytä näköjään aikoja, mutta erot antaa.

1 Tom Warelius
2 Ilkka Koskiranta +2.215

3 Miika Toivonen +4.683

4 JiiPee Kotala +4.805

5 Rami Viitamäki +5.109

6 Tero Partanen +6.405

7 Kimmo Hurskainen +7.997

8 Matti Ahola +9.552

9 Ville Rajala +9.954

10 Kalle Ollila +12.790

11 Paavo Tammi +14.709

12 Taru Mickos +21.066





Båden jäätyä pisteittä siirryin sarjakärkeen, mutta vain kahdella pisteellä ennen Wareliusta. Hurskainen kolmentena 17 pistettä perässä.
Seuraavana on sitten vuorossa Motopark heinäkuussa. Siellä pääsee käymään treenaamassa viikkoa ennen BTCF:n ratapäivillä. Toivotaan aurinkoa vihdoinkin, kolmea ensimmäistä kisaa onkin sateet kiusanneet.














Tero P
















































































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti